Over mij

Mijn foto
Geborenen met 2 linkerhanden heb ik toch een hobby gevonden, die dit kleine gebrekje lekker camoufleert. Ik ben zot van koken, bakken, proeven, genieten, zien genieten...

donderdag 22 november 2012

cheesecake...

Ik ben dol op verse kaasdessertjes;  tiramisu, platte kaastaart, ricotta, … het kan soms erg snel en gemakkelijk …hmmmm. Mijn favoriet is een ongelofelijk lekkere creatie, gemaakt bij Tartes de Françoise… ze hebben een huis in Brussel en ze hebben er  één in Gent. Niet alleen de cheesecake is daar toppie, ze hebben ook ongelofelijk lekkere chocoladadegebakjes, worteltaartjes, notentaarten, brownies, meringues…. Waar niemand (behalve ikzelf dan ;-)) tegenopkan is ook hun ongelofelijk lekkere quiche. Maar da’s voor later… hun cheesecake is dus het subject van de dag. Ik spreek hier over een niet te beschrijven lekker gebakken geheel, met een onwaarschijnlijk overheerlijke speculoosbodem. Echt zo’n taartje om heel langzaam hapje voor hapje op te lepelen, zachtjes kauwend de smaken hun werk laten doen. (Ik begin nu alweer te kwijlen…) Ik heb het na een ongelofelijke rotdag ooit zo eens gekocht voor ik mijn trein opsprong, plastic lepeltje meegegritst en genoot van mijn culinair orgasme op de trein. De voor mij onbekende dame rechttegenover mij vroeg of het werkelijk zo lekker was als ik liet blijken in mijn lichaamstaal…. Zó heerlijk was het dus… Ik heb dit goddelijk gebakje dus voor het eerst geproefd bij Exki, in Brussel-Zuid, een afnemer van diverse topproducten van tartes de Françoise…Ik ben een tevreden mens dat zo’n zaak met zulkse hemelse heerlijkheden zich op een steenworp van mijn werkplek bevindt (voor crisismomentjes, nietwaar :-p)
Soit, ik heb lang liggen klooien om de smaak van dit perfecte toetje te evenaren, maar “tromgeroffel” na een lange zoektocht heb ik dankzij een goede ziel op het internet en een touch of moi TA DA DA DAM….
Hier mijn versie van de “tartes de Françoise” cheesecake…
Dit heb je nodig (4 pers.)
* 200gr verkruimelde speculaas, het recept voorziet Lotus… mijn inbreng is Bastognekoekjes. Deze koekjes hebben een iets andere smaak die de taartbodem een smaak geven die meer gelijkend is op het Françoisegebak én ze hebben een betere korrel voor een nog krokantere bodem…
* 80gr melkerijboter
* 400 gr verse kaas genre Philadelphia (de basic neutrale versie)
* 400 gr magere platte kaas

* 200 gr suiker
* 2 eieren
* 2 tot sneeuw geklopte eiwitten
* een vleugje vanille
*SPRINGVORM bekleed met bakpapier; bodem apart en zijkanten apart.
Hoe gaan we te werk?
Verwarm eerst je over voor op 180°.
Meng met je keukenrobot 200gr reeds verkruimelde bastognekoekjes goed fijn met 80 gr boter, beleg daarmee de taartvorm en bak dit 10 minuten in de oven op 180°. De taartvorm hoeft niet eerst ingevet worden, de boter in de speculaas zorgt hiervoor.
Meng vervolgens 400gr verse kaas en 400 gr magere platte kaas met 200gr suiker, 2 eieren, de 2 tot sneeuw geklopte eiwitten en een vleugje vanille (ook lekker is een beetje citroenschil met een mespuntje gember) tot er een glad mengsel ontstaat. Giet dit mengsel over het speculaasdeeg en bak vervolgens gedurende 30-35 minuutjes op 180°. Tegen dan is er op de taart wel ergens een bruine plek, zo precies een beetje een crème brûlé-effect (niet helemaal) Zet de taart een halfuurtje op een rooster om er de ergste warmte uit te krijgen. Zet vervolgens de taart minstens 4 uur in de koelkast. Je zal zien dat de rand een beetje van de zijkant is losgekomen. Open voorzichtig de springvorm en je zal zien dat met behulp van een mesje (niet altijd nodig) de taart mooi in zijn geheel loskomt.
Werk daarna af met bijvoorbeeld frambozencoulis of rode vruchtencoulis. Strooi een aantal mooie verse rode vruchten op de bordjes voor je opdient…. Voltreffer van formaat!


Wie de taartjes van Françoise niet kent, www.tartes.be  aanradertje!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten